Sunday, September 19, 2010

Susu Baru Untuk Wafiq Iman


Mengenangkan keadaan Wafiq yg semakin kurus kerana kurang selera makan, kami mengambil keputusan utk menukar susu Wafiq...buat searching melalui internet n kami sepakat membeli Pediasure Complete utknyer...alhamdulillah seminggu Wafiq minum susu ni, dgn izinNya, selera Wafiq terhadap makanan trus berubah...dah mule mkn nasi dgn seleranya...suke sgt aku tgk...syukur alhamdulillah...smoge berat Wafiq kembali normal selepas ni...nti aku update lagi perkembangan Wafiq dari mase ke semasa...

Sunday, September 5, 2010

Pabila Wafiq Disuspek Talasemia


Aku agak terkejut dgn berita ni...n hopefully ni semer hanyalah tidak benar...berikut sedikit info berkenaan talasemia...

Umumnya, terdapat tiga jenis sel dalam darah iaitu sel-sel darah merah, sel-sel darah putih dan sel-sel darah kuning (platelet). Talasemia merujuk kepada sekumpulan penyakit yang melibatkan sel-sel darah merah dan dibawa secara genetik atau bersifat keturunan/diwarisi.

Khususnya, penyakit talasemia ini membabitkan hemoglobin yakni komponen sel darah merah yang berfungsi sebagai pembawa oksigen. Penyakit ini melibatkan bahagian globin (sama ada protein alfa atau beta) dari molekul hemoglobin tersebut.

Jikalau badan kita tidak dapat menghasilkan dengan secukupnya salah satu daripada protein alfa atau beta, sel-sel darah merah kita tidak dapat berfungsi dengan betul lalu mengakibatkannya tidak berkemampuan untuk membawa oksigen yang secukupnya. Dalam penyakit talasemia, pengurangan hemoglobin (akibat daripada pengurangan pembentukan globin yang normal tadi), menyebabkan pengurangan sel-sel darah merah secara umumnya dan ini disebut, anemia.

Umumnya, terdapat dua jenis talasemia iaitu Talasemia Alfa dan Talasemia Beta. Terdapat juga bentuk-bentuk lain talasemia yang disebabkan oleh penggabungan gen-gen talasemia alfa atau beta dengan gen-gen tidak normal seperti E Beta Thalassemia dan Sickle Beta Thalassemia.

Beta Thalassemia Trait
Apabila seseorang itu tidak menghasilkan protein Beta dengan secukupnya dia dikatakan mempunyai Talasemia Beta.Penyakit ini kerap dijumpai di kalangan penduduk-penduduk yang berketurunan Mediterranean seperti orang Itali dan Greek, Semenanjung Arab, Iran, Afrika, Asia Tenggara serta selatan China.

Gen-gen yang terlibat dalam pembentukan protein Beta ini terletak pada kromosom 11 dan kita mewarisi satu gen daripada setiap ibu bapa kita. Jika kita mewarisi satu gen yang tidak normal (manakala yang satu laginya normal) – satu keadaan yang dikatakan sebagai keadaan heterozigus – kita dikatakan sebagai mempunyai Beta thalassemia trait.

Gen tidak normal ini boleh menyebabkan protein beta tadi wujud dalam kuantiti yang kecil (Beta +) atau tiada langsung (Beta 0). Apa pun, kekurangan protein Beta ini tidak cukup untuk menyebabkan masalah perubatan yang besar.

Antara ciri-ciri Beta Thalassemia trait:
• Pembawa (Talesemia trait) selalunya tidak mempunyai simptom (asimptomatik).
Namun demikian, kejadian batu karang jenis bilirubin boleh berlaku di pundi hempedu dan ini mungkin memerlukan pembuangan jika ia menimbulkan masalah. Talasemia trait selalunya dijumpai secara kebetulan apabila seseorang itu menjalani ujian darah.

Bilangan sel-sel darah merah seseorang itu selalunya sama ada normal atau kurang sedikit (anemia) dan saiz sel-sel darah merah ini selalunya dilaporkan sebagai mempunyai saiz yang kecil. Seperti keadaan talassemia lain, pengenalpastian dilakukan dengan menjalankan Haemoglobin Electrophoresis.

• Kekurangan zat besi boleh memberikan keadaan saiz sel darah merah yang kecil dan talasemia trait ini boleh tersilap diberikan diagnosis sebagai, anemia yang berpunca daripada kekurangan zat besi.

Pemberian zat besi kepada individu yang mempunyai talasemia trait tidak akan menyebabkan saiz (serta kuantiti) sel darah merah itu bertambah. Sebaliknya, ia boleh melibatkan seseorang itu terlebih zat besi. Namun demikian, kekurangan zat besi boleh berlaku dalam kehamilan dan perdarahan.

Dalam konteks ini, seseorang yang mempunyai talasemia trait mungkin memerlukan zat besi. Talasemia trait tidak memerlukan apa-apa rawatan dan ia tidak membawa kepada sebarang kemudaratan. Walau bagaimanapun, kaunseling genetik berkenaan dengan sifat keturunan penyakit ini perlu diberikan.

Disebabkan penyakit ini yang diwarisi melalui cara autosomal resesif (keabnormalan pada kromosom 11), ada kemungkinan besar yang salah seorang dari ibu bapa pembawa turut menjadi pembawa (mempunyai Beta Thalassaemia Trait juga). Adik-beradik juga mungkin turut menjadi pembawa walaupun sebahagian besar dari mereka mempunyai profil hemoglobin yang normal.

Namun demikian, kejadian talasemia ini pernah dilaporkan terjadi secara mutasi spontan iaitu apabila seseorang itu sahaja yang mempunyai talasemia manakala anggota keluarganya yang lain adalah normal.
Sekiranya seseorang itu adalah pembawa Beta Thalassaemia Trait, bolehkah penyakit itu diturunkan kepada generasi akan datang seandainya suami atau isteri adalah normal atau, pembawa?

Jika suami adalah normal, 50 peratus daripada anak mungkin turut menjadi pembawa (Beta Thalassaemia Trait) dan yang lainnya normal. Jika suami atau isteri adalah pembawa, 50 peratus dari anak mungkin menjadi pembawa, 25 peratus normal manakala yang 25 peratus lagi mungkin mempunyai Beta Thalassemia Major.

Beta Thalassaemia Major
Sementara itu, kalau kedua-dua gen yang diwarisi itu tidak normal (homozigus), kita dikatakan mempunyai Beta Thalassemia Major. Keadaan ini selalunya menyebabkan penurunan sel darah merah yang ketara serta serius dan memerlukan transfusi/pemindahan darah yang kerap.

Seseorang itu akan kelihatan pucat kekuningan dan tulang-tulangnya akan kelihatan tidak normal disebabkan oleh pembentukan sel-sel darah merah yang berlebihan. Transfusi darah yang kerap boleh menyebabkan lebihan zat besi dan menyebabkan kerosakan jantung serta hati. Kerosakan kepada organ-organ endokrin seperti pankreas dan tiroid juga boleh berlaku.

Terapi pengkelatan boleh membantu mengurangkan zat besi yang berlebihan ini dan sekali gus mengurangkan komplikasi kepada organ-organ berkenaan. Pembuangan limpa (splenektomi) dapat membantu mengurangkan kadar transfusi darah. Transplan sum-sum tulang boleh digunakan untuk merawat seseorang yang mempunyai Beta Thalassemia Major.

Talasemia Alfa
Gen-gen yang bertanggungjawab untuk pembentukan protein alfa terletak pada kromosom 16. Keadaan ini terjadi apabila protein alfa tidak dihasilkan dengan mencukupi akibat proses pemotongan gen. Keadaannya boleh menghasilkan satu spektrum klinikal dari yang tidak serius (pembawa senyap dan Alpha Thalassaemia Trait) kepada keadaan klinikal yang serius seperti penyakit Hemoglobin H dan Alpha Thalassaemia Major (Hydrops Fetalis).

Sumber Maklumat: Mingguan Malaysia.

Saturday, September 4, 2010

Resepi Laksa Sarawak


Bahan-bahan :

  1. 150 gm pes laksa Sarawak (blh beli dr kwn aku)
  2. 1 peket bihun (dicuci dan dicelur) (aku gune mee lidi)
  3. 200 gm udang basah (aku xder udang time buat tuh)
  4. 200 gm santan
  5. 2 keping tauhu (digoreng dan dihiris)
  6. 100 gm tauge (dicelur)
  7. 3 ketul dada ayam (direbus dan dicarik halus)
  8. 1½ liter air
  9. 2 sudu besar cili kisar
  10. 2 batang serai (diketuk)
  11. sedikit daun ketumbar/daun sup (diracik) (aku lg suke daun sup)
  12. 1 helai daun limau purut
  13. 4 biji limau kasturi (dibelah dua)
  14. garam dan gula secukup rasa
  15. 2 biji telur (digoreng dan dihiris halus)
  16. utk sambal : 5 sudu besar cili kisar, 1 sudu besar udang kering, 1/2 inci belacan, 2 ulas bawang merah, 1 ulas bawang putih, sedikit garam,gula dan asam jawa.

Cara-cara :

  1. Panaskan air hingga mendidih. Masukkan udang(dgn kulit dan kepalanya) dan rebus sampai masak. Kemudian keluarkan udang dan tapiskan air rebusan dan masak semula.
  2. Masukkan pula pes laksa, cili kisar serta serai ke dlm air rebusan udang td. Kacau dan tunggu sampai mendidih. Guna api perlahan shj.
  3. Masukkan santan, daun limau purut, garam dan gula secukup rasa.
  4. Untuk membuat sambalnya : Bawang merah, bawang putih, belacan dan udang kering dikisar halus. Tumiskan cili kisar hingga pecah minyak. Kemudian, masukkan pula bhn2 kisar td dan kacau lg. masukkan air asam jawa dan perasakan dgn garam dan gula secukupnya.
  5. Cara menghidang : Masukkan bihun, tauge, ayam, udang dan bahan lain di dlm mangkuk. Tuangkan kuah, sambal dan hiaskan dgn daun ketumbar/daun sup dan perahkan limau.
  6. Tambah sambal or cili padi...


P/S: Diolah semule dr blog Teratak Dayang_Jack

Thursday, September 2, 2010

Anak Lambat Berjalan


Aku makin hari makin risau dengan si Wafiq yang xnak gak jalan...tp merangkak lalu ge bedil...lucu tgk pasal die dah besar tp still merangkak ke sane ke sini...n kesian pun ade bile die tgk kanak2 yg sebaye ngn die dah main kejar2 tp die cume boleh tgk jer...nak join same xbole...adehhh sianla anak trune aku nih...then, aku carila tips konon nak kasi Wafiq cepat skit berjalan...yela dah 17 bulan...sapela xrisaukan...duk cari2 tips skali aku jpe info nih...so, utk dikongsi bersame...

Salam pembaca ibu, saja nak kongsi pengetahuan. kalu anak anda lambat berjalan jagan risau coz sebenarnya kalu stage merangkak lebih lama maknanya perkembangan kemahiran motor dan pemikiran tuk anak anda semakin bagus. sebenarnya banyak kelebihan merangkak berbanding dengan cepat berjalan. antara kelebihannya ialah merangkak dan meniarap boleh memperkukuhkan lagi tulang belakang anak anda di mana di tulang belakang kita terletaknya spinal cord or saraf tunjang. saraf ini menghubungkan saraf-saraf lain ke bahagian otak. apabila anak kita menrangkak lebih lama, bermakna sistem saraf tunjangnya pun akan bertambah baik. ini akan mempercepatkan lagi proses penghantaran impuls dari ahagian tubuh ke otak dan seterusnya kebahagian tubuh semula. sebelum ini saya sendiri tidak mengetahui akan hal ini tetapi bila saya bertukar kerja ke tempat sekarang barulah saya tahu bahawa setiap perkembangan fizikal perlulah dilalui oleh anak-anak kita tanpa meninggalkan satu perkembangan pun. mmg org tua kita cakap berjalan cepat tu bagus... tapi sebenarnya kalu nak anak kita pandai.. biarlah dia merangkak selama yang boleh. kalu puan semua nak tahu, sekiranya anak kita ada masalah pembelajaran, salah satu cara tuk mengatasinya ialah dengan merangkak. semoga apa yang saya sampaikan ini dapat memberi manafaat kepad semua kaum ibu... insya allah.

Bile aku bace artikel ni aku dah xrisau lg...cume aku perlu rajin bwk Wafiq utk jalan2...
Related Posts with Thumbnails