Tuesday, May 4, 2010

Tanda-Tanda Bersalin

Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

  • Bayi turun ke bawah...Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan, kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencing, sakit perut, memulas, kerap buang air besar, kerap terkentut.
  • Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendir...Lendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis. Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.
  • Sakit belakang....Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda. Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan rehatkan badan anda. Ulangi lagi.Anda juga boleh mengurangkannya dengan banyakkan berjalan. Ia juga akan mempercepatkan kelahiran anda. Jika sukar untuk anda berjalan, minta suami anda urut belakang anda dengan kuat semasa anda berbaring mengiring.
  • Pecah air ketuban...Air ini biasanya keluar dengan banyak dari vagina. Warnanya jernih, tanpa bau. Segera ke hospital. Pintu pangkal rahim terbuka dan menipis. Doktor akan melakukan pemeriksaan vagina. Pembukaan di bahagian pangkal rahim atau servik dikesan dengan skala 1 hingga 10.
  • Kontraksi yang tetap dan berterusan. Kira kontraksi atau pengecutan otot rahim anda. Buat jadual


p/s:Aku pun dah mule ade tande2 seperti di atas...tp xbykla...skit2 baru...

Sunday, May 2, 2010

Laman Sesawang Yang Bersawang

Poning dah bace tajuk n3 nih...mmg dah lame sgt aku xupdate blog aku ni...pasal xdak mood la wehhh akhir2 nih...byk bnde nak dicerite tp xsempat +malas+xdak mood...kandungan dah masuk 37 weeks...xlame dah nk bersalin...tgu mase jer...slalu dah sakit2...baru2 ni kne warded pasal sakit perut yg teramat n kuar dah tande bersalin (lendir+darah skit)...but jln lum terbuke...so, blh kuo ward...

Lagi kes umah yg somi aku beli tuh telah terbatal sndri perjanjiannyer pasal gaji somi aku sorg xlpas pinjaman bank...so, umah itu bukan milik ku la...sebelum tuh dah tau xlulus aku n somi pi bank utk wat name berdue...lum smpat tau result tup3...sampai notis pembatalan jual beli umah...mmg bengang pasal dorg (pemaju) x call bgtau...batal care automatik katenyer..n klo nak umah tuh kne wat perjanjian baru...n harge da naik 130k...cesss...utk umah sekecil tu aku rse terlalu mahal dgn harge yg baru tuh...n kami sepakat tolak umah tuh...xperla...mungkin bukan rezeki kami lg...so, skrg ngah survey lg umah baru...xblh salah kan pemaju 100% lah pasal xdapat umah tuh...sbb somi yg xnak buat 2 name atas umah tuh...katenyer die xnak bebankan aku...padahal just 2 name tp bayar mmg sorg jer...pasal aku dah byr kete bulan2...dah somi awal2 confident pinjaman lulus klo sorg...n aku pun xkisah jela...tup3 last minute xlulus...pegawai bank tu pun satu...dah dr awal klo tau xlulus jgnla bg harapan kate lulus...biarla...yg lpas...tetap lpas...so , skrg cari yg baru...mungkin ade hikmah die xdapat umah tuh...kne percaye yg tuh...

Lagi satu kes...hb aku rendah 8.0 jer...pastu naik 9.3...lpas seminggu naik 9.5 jer...trus doc sarankan aku inject Infron...sbyk 7 kali...adehhh...sakit wooo....xpela...demi bb aku sanggup...

So, skrg aku masih di pejabat kje seperti biase n menunggu mase utk bersalin...semoge dipermudahkan segalenyer...AMIN...
Related Posts with Thumbnails