Thursday, August 27, 2009

CERITA SUKA DAN DUKA

Lia (Ofismateku)

CERITA DUKA

Salah seorang kawan blog kita iaitu Lia (http://cahayahatiku-lyafrina.blogspot.com) sedang sakit dan masih dalam keadaan yang tidak stabil...beliau telah dimasukkan wad di Hospital Kemaman, Terengganu pada 25hb Ogos...Diharapkan kwn2 semua berdoa utk kesejahteraan beliau...

Beliau diserang Epilepsi setelah kne cirit-birit pada 25hb tuh...dan tidak sedarkan dri utk seketika...semalam aku pergi melawat beliau keadaan tidak byk berubah...Epilepsi ringan masih menyerang...Beliau dijaga oleh suami dan ibu...

Aku menyeru kwn2 semua utk kita same2 berdoa utk beliau...walaupun kwn2 tidak pernah bertemu beliau di alam nyata, namun hubungan persaudaraan kite semer tetap terase...


CERITA SUKA

Oya telah selamat melahirkan bayi perempuan seberat 3.25kg pada 22/8/2009 bersamaan 1 Ramadhan dan diberikan nama NOOR IRDIENA DARWISYA...

Tahniah diucapkan...lpas nih Darwisy dah xbole nakal2 sgt tau...Gambar bb xder...x diupload kt blog tuan empunya...

Monday, August 24, 2009

Family Day EPIC at Genting Highland...

Roller-coaster ala baring...dahsyat...

Letih nunggu giliran nk main...

Akula org paling sejuk...

Pemandangan dr atas kete kabel...gayat siottt!!!

Snap3 jer...

Xdak kje...hu3

Melayan Perasaan

Pemandangan dr bilik hotel aku..

Aku sempat lagi interframe...hu3

Gimik mase perasmian...

Korang layan jela gambo2 aku mse pi Family Day EPIC Group kt Genting 7hb-8hb baru nih...syiokla jugak...aku xbwk Wafiq...so, aku blh main seme permainan kt ctuh...aku jd kanak2 kembali...kanak2 ribena...


AkSi Wafiq MeNiaRaP...



Wafiq da blh meniarap...fuhhh...lmbat gak Wafiq ni meniarap...nak masuk 5 bln dah...xkisahla...asalkan anak ibu sihat yer...tgk aksi si Wafiq ni meniarap tapi tangan duk kepal cam takut2 jer...Asalnya Wafiq duk atas bantal.Pastu die duk ngiring2 then trus jatuh meniarap...Muka Wafiq cam cuak je kn...Jgnla takut2 sayang...Biasela 1st time kn...Chaiyok2...



HePi BesDaY utk SoMi Ku Yg TeRCinTa...


Hari nih genap suamiku 30 tahun…hepi besday to syg...huhuhu...adiah...ermmm...kne tangguh dlu yer pasal ekonomi bu tgah meleset...30hb nti baru pulih.Tgah duk pikir nk beli adiah ape nih...tolon...tolon...nk kasi pe yer...


Umur da 30 tahun da syg...tua dah syg...bu gak yg masih mude...bu doakan sayang dapat segala yang dihajati pada tahun ini...semoga bahagia di dunia n akhirat, semoga berjaya dlm hidup...n dibukakan pintu rezeki seluas-luasnyer...


And yang paling penting...’I LUV U SO MUCHHHHH’....



Sunday, August 23, 2009

Wafic Kene Inject Arini...


Hari nih aku bawak Wafiq pi klinik desa Bukit Kuang utk check-up 5blan...berat dah 7.5kg...nurse tu kate normal jer...n Wafiq da bole start mkn solid food...ermmm...nk kne pk nk kasi mkn ape nih...hu3...Milna ok kot kn...

Wafiq pun dah bole berdiri n meniarap...tp meniarap jarang lg...gemuk sgt...bdn berat...huhuhu...Wafiq dah brenti minum susu ibu...tp aku akan usahakn utk menambah kuantiti susu aku...

Tadi inject mujurla xnangis sgt pun...cume terkejut skit jer...G.O.O.D B.O.Y...




Saturday, August 22, 2009

"Beautiful Baby Search Contest"


Huhuhu...Nih first time masuk contest...sonok plak ek join2 contest cenggini...Contest nih dianjurkan oleh mummy Zara...nih link utk dapatkn maklumat berkenaan contest yg besh cenggini...

http://meamyra.blogspot.com/2009/08/beautiful-baby-search-contest-looking.html


Jom Layan gambo yang aku sisipkan utk contest nih...


Name Baby : Wan Ahmad Wafiq Iman B. Wan Aidil

Usia : 24hb Ogos nih genap 5 bulan.

Gambar 1st diambil pada 01hb Ogos 09 ketika Wafiq tengah syok hisap susu botol...
n gambar 2nd bersame ayahnya diambil pada 04 Jun 09 ketika Family Day saye di Summerset Resort, Rompin, Pahang.



Wednesday, August 19, 2009

Cinta Seorang Suami

Artikel cinta ini berdasarkan kisah yang benar.

Dilihat dari usia beliau sudah tidak muda lagi, usia yang sudah senja bahkan sudah mendekati malam. Masa Pak Suyatno, 58 tahun ke sehariannya diisi dengan merawat isterinya yang sakit. isterinya juga sudah tua. Mereka berkahwin sudah lebih 32 tahun.

Mereka dikurniakan 4 orang anak .......di sinilah awal cubaan menerpa, setelah isterinya melahirkan anak ke empat .........
tiba-tiba kakinya lumpuh dan tidak boleh digerakkan. Hal itu terjadi selama dua tahun.

Menginjak tahun ke tiga seluruh tubuhnya menjadi lemah bahkan terasa tidak bertulang lidahnyapun sudah tidak mampu digerakkan lagi.

Setiap hari Pak Suyatno memandikan, membersihkan kotoran, menyuapkan, dan mengangkat isterinya ke atas tempat tidur.
Sebelum berangkat ke tempat kerja dia meletakkan isterinya di hadapan TV supaya isterinya tidak berasa kesunyian.

Walau isterinya tidak dapat bercakap, tapi dia selalu melihat isterinya tersenyum, dan Pak Suyatno masih berasa beruntung kerana tempat kerjanya tidak begitu jauh dari rumahnya, sehingga siang hari dia
boleh pulang ke rumah untuk menyuapi isterinya makan. Petangnya dia pulang memandikan isterinya, mengganti pakaian, dan selepas maghrib dia temankan isterinya menonton tv sambil bercerita apa sahaja yang dia alami seharian.

Walaupun isterinya hanya mampu memandang (tidak mampu memberikan respons ), Pak Suyatno sudah cukup senang bahkan dia selalu menggoda dan bergurau dengan isterinya setiap kali menjelang tidur.

Rutin ini dilakukan Pak Suyatno lebih kurang 25 tahun. Dengan sabar dia merawat isterinya bahkan sambil membesarkan ke empat buah hati mereka, sekarang anak-anak mereka sudah dewasa tinggal si bungsu yang masih kuliah.

Pada suatu hari ke empat anak Suyatno berkumpul di rumah orang tua mereka sambil menjenguk ibunya. Kerana setelah menikah mereka tinggal dengan keluarga masing-masing.

Dan Pak Suyatno tetap merawat ibu kepada anak-anaknya, dan yang dia inginkan hanya satu: semua anaknya berjaya.

Dengan
kalimat yang cukup hati-hati anak yang sulung berkata : "Pak kami ingin sekali merawat ibu ... Semenjak kami kecil kami melihat bapak merawat ibu dan tidak ada sedikit pun keluhan keluar dari bibir bapak, bahkan bapak tidak izinkan kami menjaga ibu."

Dengan air mata berlinang anak itu melanjutkan kata-katanya .........

"Sudah yang kali keempat kami mengizinkan bapak menikah lagi, kami rasa ibupun akan mengizinkannya. Bila papak akan menikmati masa tua bapak dengan berkorban seperti ini .....
kami sudah tidak sampai hati melihat bapak begini... kami berjanji akan merawat ibu dengan sebaik-baiknya secara bergantian," ujar anaknya yang sulung merayu.

Pak Suyatno menjawab hal yang sama sekali tidak didugaoleh anak-anaknya.

"Anak-anakku. .... jikalau hidup di dunia ini hanya untuk nafsu.... mungkin bapak akan berkahwin lagi.... tapi ketahuilah dengan adanya ibu kalian di sampingku... . itu sudah lebih dari
cukup. Dia telah melahirkan kalian..."
Sejenak kerongkongannya tersekat..." Kalian yang selalu kurindukan hadir di dunia ini dengan penuh cinta
yang tidak dapat dinilai dengan apapun.Cuba kalian tanya ibumu apakah dia menginginkan keadaannya seperti Ini ?

Kalian menginginkan bapak bahagia .... Apakah batin bapak dapat bahagia meninggalkan ibumu dalam keadaannya seperti sekarang ?

Kalian menginginkan bapak yang masih diberi Allah kesihatan yang baik dirawat oleh orang lain .......bagaimana dengan ibumu yang masih sakit ?

Sejenak meledaklah tangis anak-anak pak Suyatno...Merekapun melihat butiran-butiran kecil jatuh di pelupuk mata ibunya... Dengan pilu ditatapnya mata suami yang sangat dicintainya itu...

Sampailah akhirnya Pak Suyatno diundang oleh salah satu stesen TV swasta untuk menjadi panel jemputan acara Bimbingan Rohani Selepas subuh dan juru acara pun mengajukan pertanyaan kepada pak
suyatno...

Kenapa bapak mampu bertahan selama 25 tahun merawat Isteri yang sudah tidak mampu berbuat apa-apa?

Ketika itu pak Suyatno pun menangis.... tamu yang hadir di studio yang kebanyakan kaum ibu pun tidak mampu menahan haru...

Disitulah Pak Suyatno bercerita... Jika manusia didunia ini mengagungkan sebuah cinta tapi dia tidak mencintai kerana Allah maka semuanya akan luntur...

Saya memilih isteri saya menjadi pendamping hidup saya .......Sewaktu dia sihat diapun dengan sabar merawat saya... Mencintai saya dengan sepenuh hati zahir dan batinnya bukan dengan mata kepala semata-mata. .. dan dia memberi saya 4 orang anak yang lucu dan baik-baik...

Sekarang dia sakit berkorban untuk saya kerana Allah... Dan itu merupakan ujian bagi saya.

Sihat pun belum tentu saya mencari penggantinya. .. apalagi dia sakit ... Setiap malam saya bersujud dan menangis dan saya mengadu kepada Allah di atas sajadah supaya meringankan penderitaan isteri saya.

Dan saya yakin hanya kepada Allah tempat saya mengadukan rahsia dan segala kesukaran saya...kerana DIA maha Mendengar... .

Adakah anda sanggup berkorban sebegini demi cinta?

p/s: Terharu aku bace artikel nih...sob...sob...sob...




Monday, August 17, 2009

Lirik : Ayat-Ayat Cinta


Desir pasir dipadang tandus
segersang pemikiran hati
Terkisahku diantara cinta yang rumit

Bila keyakinan ku datang
Kasih bukan sekedar cinta
Pengorbanan cinta yang agung
Ku pertaruhkan

(chorus)
Maafkan bila ku tak sempurna
Cinta ini tak mungkinku cegah
Ayat-ayat cinta bercerita
Cinta ku padamu

Bila bahagia mulai menyentuh
Seakanku bisa hidup lebih lama
Namun harus ku tinggal kan cinta
Ketika ku bersujud... (Last x2)


Resepi:Mee bandung (Betul2 Punyer)

Bahan-bahan:

Minyak untuk menumis
2 sudu cili kisar
200 gm daging, dihiris nipis
300 gm udang basah
200 gm sotong
4 sudu besar sos tomato
3 cawan air rebusan tulang lembu
2 keping tauhu, digoreng dan dihiris nipis
100 gm sawi hijau
50 gm kobis
Garam dan gula secukupnya
300 gm mee kuning, dicelur
Cili merah, dihiris untuk hiasan
Bawang goreng, untuk ditabur
Hirisan daun salad
Tauhu
Limau kasturi
1 cawan kacang pis
3 biji telur rebus

Bahan-bahan ditumbuk halus:

6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih

Cara membuatnya:

1.Panaskan munyak di dalam periuk. Tumis bahan-bahan ditumbuk halus hingga wangi dan kuning.
2.Masukkan cili kisar dan kacau sebentar hingga naik baunya.
3.Masukkan daging, udang, sotong dan sos tomato. Masak sebentar sebelum dimasukkan air rebusan tulang lembu dan sayur-sayuran.
4.Masukkan garam dan gula. Masak kuah hingga pekat baru dimasukkan mee kuning.
5.Hidangkan mee bandung bersama cili merah, bawang goreng, hirisan daun salad, tauhu, limau kasturi, kacang pis dan telur rebus.

Resepi : Mee Bandung...

Bahan-Bahan:

1 Bungkus Mee Kuning (suke ati korangla nak letak mee ape2 pn)
1 sudu Sirap
1 sudu Susu Pekat
1 gelas air masak

Cara-cara:

1.Mula-mula masuk susu dan sirap ke dalam air masak dan kacau sehingga sebati.
2.Masukkan mee sedikit demi sedikit dan kacau.
3.Jeng...jeng...jeng...da siap Mee Bandung...jgn marah!!!
Related Posts with Thumbnails