Wednesday, February 2, 2011

Aidil Kata Damai, Rita Kata Dusta – Apa Kes Ni?

Gambar kredit to Mr Google

Baru je semalam perselisihan faham antara Rita Rudaini dan Mertua dikhabarkan sudah berakhir, tapi hari ini lain pula ceritanya bila Rita Rudaini membuat kenyataan kat mymetro yang semua itu adalah dusta. Naik pening kami dibuatnya. Anda baca apa yang dilaporkan oleh mymetro kat bawah ni.

Krisis rumah tangga pemain bola sepak kebangsaan, Mohd Aidil Zafuan Abdul Radzak, 24, dan pelakon Rita Rudaini Mokhtar, 35, memasuki episod baru apabila satu pihak mengeluarkan kenyataan sudah menemui jalan damai manakala satu pihak lagi menafikannya dengan tegas, semalam.

Aidil yang dihubungi Harian Metro untuk mengesahkan laporan satu portal Internet mengenai Rita dikatakan sudah memohon maaf dengan mentuanya, mengakui perkembangan positif itu berlaku ketika isteri dan ibunya berjumpa selepas anak mereka, Airil Rayyan Rizkin, 2, dimasukkan ke Pusat Perubatan Prince Court, Khamis lalu.

“Ibu saya menziarahi anak saya yang mengalami demam panas dan dia berbual panjang dengan Rita. Mereka sudah bermaafan antara satu sama lain. Bagaimanapun lebih baik persoalan mengenai perkara ini ditanya kepada Rita kerana dia yang mempunyai masalah dan bukannya saya,” katanya.

Malah, Aidil berkata dia juga menarik balik tindakan proses sulh yang difailkan di Mahkamah Tinggi Syariah berhubung soal penjagaan anak yang dibuat sebelum ini.

“Saya akan menarik balik tindakan memfailkan proses sulh yang dibuat sebelum ini dalam masa terdekat dan bersyukur sekiranya apa yang berlaku sebelum ini tidak berpanjangan dan berakhir dengan baik dan selamat,” katanya.

Bagaimanapun Rita yang dihubungi pula, menafikan segala yang diperkatakan suaminya dan tidak mahu kenyataan diputar belit sehingga menimbulkan masalah kepadanya seperti yang pernah berlaku sebelum ini.

“Mengapa saya memohon maaf sedangkan tiada satu kesalahan pun datang dari pihak saya. Mereka sekali lagi sudah mengubah cerita sebenar agar kesalahan nampak di pihak saya.

“Dalam hal ini saya perlu berhati-hati dan perlu membetulkan kembali kenyataan kerana bimbang ia bakal digunakan di mahkamah kelak. Saya ada saksi apa sebenarnya berlaku kerana ketika itu seorang wartawan kebetulan ada bersama dan dia boleh menjadi saksi,” katanya.

Rita yang kini hamil enam bulan juga hairan mengapa Aidil tidak menceritakan perkara sebenar bahawa dia datang melawat Rayyan hanya selepas dipaksa.

“Saya sedih apabila terpaksa berdepan dengan masalah anak seorang diri. Sudahlah saya berbadan dua dan sekarang tidak cukup rehat kerana menjaga Rayyan di hospital. Selama tiga hari di hospital Aidil langsung tidak datang menjengah anak.

“Apabila dia melawat bersama mentua saya sudah tidak dapat bersabar dan menceritakan apa yang berlaku sebenarnya. Selama ini pun saya banyak bersabar dan telan segala perbuatan mereka terhadap saya,” katanya.

Rita berkata, Adil dan kelurganya memohon maaf ke atas kesalahan mereka, namun itu hanya berlaku selepas dipujuk oleh wartawan yang kebetulan berada di hospital berkenaan.

“Saya maafkan mereka tetapi ingin saya tegaskan ia membabitkan kedua-dua mentua saja. Ini kerana saya menghormati mereka sebagai orang yang lebih tua tetapi yang lain saya tidak akan maafkan,” katanya.

Rita juga menegaskan, kenyataan Aidil yang dia menarik balik permohonan hak penjagaan anak mereka sesuatu sukar diterimanya kerana pihak Mahkamah Syariah Seremban baru menghubunginya dan memaklumkan bawa Aidil mahu perbicaraan kes itu diteruskan.

“Sekarang saya tidak mahu fikir panjang mengenai perkara itu kerana perlu beri perhatian kepada kesihatan Rayyan dan kandungan saya. Terpulanglah kepada suami saya apa juga tindakan dilakukan sama ada mahu menarik kembali aduan atau tidak. Tolong jangan kacau dan menambah tekanan kepada saya lagi.

“Sebelum ini dia (Aidil) pernah kata mahu menarik kembali aduan tetapi sampai sekarang ia tetap diteruskan. Dengan saya dia kata sudah tarik tetapi mahkamah menghubungi saya dan memaklumkan dia mahu perbicaraan diteruskan. Saya malas mendengar penjelasan bercanggah daripadanya,” kata Rita.-HMetro.

P.S:Tak fahamlah aku...berbelit2 dah citernyer....sedih aku...

Tuesday, February 1, 2011

Haid Langsung Tak Datang Lepas Suntikan Perancang

Gambar kredit to Mr Google

Sekadar berkongsi pengalaman mengenai suntikan perancang yang aku amik 2 bulan sekali. Awal2 tuh period ok...on and off gakla...then masuk bulan 10 iaitu lpas 4 bulan aku amik suntikan tuh kan...haid aku terus sunyi sepi...xmuncul2 sampai ke hari ini...risau mmg risau gakla...dah 2 kali aku wat upt test...tp mmg -ve...hu3...then tnyer doc...doc pun gtau tuh mmg normal...so, lega skitla rse hatikan...huhuhu...artikel kat bwh nih aku jumpe kat infosihat.blogspot.com yg diambil dr hmetro...

SOALAN:

Saya berusia 25 tahun dan mempunyai dua anak yang kedua-duanya dilahirkan secara Caesarean.

Saya merancang untuk menjarakkan anak dalam tempoh lima tahun dan kini mengambil suntikan perancang dan ia menyebabkan kitaran haid saya terganggu.

Saya juga ingin mencuba kaedah alat dalam rahim (IUD). Menurut pandangan doktor, kaedah mana yang lebih sesuai dan selamat untuk saya?

Lia,
Jalan Gambang, Kuantan


JAWAPAN:

Kedua-dua kaedah berkenaan adalah antara kaedah yang berkesan untuk mencegah kehamilan. Kedua-duanya mem punyai kelebihan dan kekurangan masing-masing.

Suntikan terbabit sesuai untuk ibu yang menyusu badan kerana ia tidak mengandungi hormon estrogen seperti ke banyakan pil perancang.

Ia berkesan untuk lapan atau 12 minggu mengikut jenisnya, ini bermakna anda perlu berjumpa doktor setiap dua atau tiga bulan untuk meneruskannya.

Gangguan haid tidak dialami oleh semua wanita. Pada tempoh tiga hingga enam bulan pertama pengambilannya, haid boleh menjadi berpanjangan, kuantitinya lebih banyak serta kitarannya tidak teratur.

Setelah tempoh enam bulan terbabit, haid sebaliknya men jadi berkurangan serta bilangan harinya juga lebih pendek. Ada juga wanita yang langsung tidak didatangi haid setelah itu.

Maka, ia kurang sesuai untuk wanita yang sememangnya diketahui mempunyai kitaran haid yang tidak teratur, wanita yang mempunyai penyakit tertentu seperti darah tinggi, penyakit pembekuan darah, pengambilan ubat pencair darah dan seumpamanya.

Selain mencegah kehamilan, suntikan ini juga mengu rangkan risiko penyakit-penyakit berikut:

- endometriosis

- kanser rahim

- kanser ovari,

- anemia yang disebabkan kekurangan zat besi

- penyakit radang pelvis (pelvic inflammatory disease atau PID ) dan seumpamanya.

Bagi anda yang mementingkan keberkesanan, kaedah ini dapat mencegah kehamilan sehingga 99.7 peratus.

Sekiranya ia berterusan mengakibatkan kehilangan darah haid yang banyak sehingga menjadikan anda kekurangan darah (anemia), ia mungkin bukanlah kaedah yang sesuai.

Selain kaedah alat dalam rahim (IUD), ada beberapa kaedah lain yang sangat berkesan seperti implan dan pil perancang.

Kaedah implan adalah paling berkesan setakat ini, tidak memerlukan anda berjumpa doktor setiap lapan hingga 12 minggu, namun ia mahal dan mempunyai kekurangan ter sendiri termasuk gangguan haid.

Kaedah IUD juga berkesan hampir menyamai kaedah suntikan, ia juga boleh memberi kesan kepada kitaran haid. Anda dinasihatkan berjumpa kembali doktor anda dan berbincang mengenai kaedah yang ada di Malaysia sebelum bertukar kaedah.


Dipetik dari:
http://www.hmetro.com.my

Monday, January 31, 2011

Tanda-Tanda Awal Kehamilan

Gambar kredit to Mr Google

Aku keluarkan entri nih bukan disebabkan aku petnen tau...tapi sekadar berkongsi dengan bakal-bakal ibu kat luar sane...berikut adalah tanda-tanda awal satu nyawa telah hidup dalam rahim kite...

1. Rasa lapar yang berpanjangan

Juga terjadi pada orang yang tidak hamil tetapi lebih kerap terjadi pada awal kehamilan. Jangan bergantung sepenuhnya kepada tanda ini tetapi sekiranya ia berlaku di samping tanda-tanda kehamilan yang lain, bersiap-sedialah untuk membilang hari anda. -Aku dulu tande ni mmg amat ketara...lapo 24 hours tuh...dahsyatnyer selera aku terhadap makanan...tp jgn mkn byk2 sgt tau takut kne kencing manis n bb besar lak nti...

2. Perubahan pada warna di sekeliling payudara

Sekiranya kulit disekitar puting anda menjadi kehitaman, kemungkinan anda sudah pun beberapa minggu mengandung. Walaubagaimanapun, ia juga terjadi disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon tidak berkaitan dengan kehamilan atau disebabkan kandungan yang terdahulu. -Yang aku xprasan sgtla...

3. Kerap membuang air kecil

Sekiranya janin sudah mula terbentuk dan rahim yang semakin membesar mula menekan pundi kencing anda, anda akan mersa kerap untuk buang air. -Yang ni mmg aku alami...tersgtla kerap...asyik pi toilet jer...mlm2 pun bgun smpai 2-3 kali utk mbuang tau...

4. Merasa tidak bermaya

Rasa seperti tiada tenaga sepanjang masa? Hormon yang dikeluarkan di masa awal kehamilan boleh membuatkan anda berasa letih dengan cepat. Rasa letih dan tidak bermaya adalah sesuatu yang kerap terjadi di awal kehamilan. - Yang mmg aku alami gak...rse di awangan jer...pening2 lalat jer...satu lg tande2 hb anda rendah pun jd cenggini...

5. Sakit dan tegang pada buah dada

Sekiranya anda mengandung, buah dada anda akan menjadi semakin sakit pada sentuhan, agak serupa dengan ketidakselesaan yang terjadi pada buah dada anda sebelum haid. Apabila badan sudah menjadi biasa dengan kejadian hormon ini, kesakitan akibat ketegangan akan menjadi semakin berkurangan. -yang nih pun aku xder sgtla...skit2 jer..

6. Pendarahan implantasi dan senak pada ari-ari

Lebih kurang 8 hari selepas ovulasi, anda mungkin akan mengalami sedikit pendarahan dari faraj dan senak pada ari-ari akibat dari implantasi. Anda juga mungkin mengalami keadaan yang sama semasa pada sekitar masa anda sepatutnya datang haid hari pertama. -yang mmg aku alami...aku awal kehamilan mmg bleeding...smpai 5bln baru stop...yg tuh org kate darah cuci muke...hu3

7. Rasa loya dan muntah

Sekiranya anda bernasib baik, morning sickness ini tidak akan menyerang, kecuali selepas beberapa minggu hamil. Tetapi segelintir wanita akan mula merasa mual dan rasa luar biasa pada lidah walaupun cuma selepas beberapa hari mengandng. - yang boleh dikatakan semer org akan rse kot...n lpas 5 bln ilang segale loya...tp jd kuat mkn...

8. Suhu asas badan tinggi berpanjangan

Sekiranya anda memang sedang membuat pemerhatian dengan mengambil suhu badan asas anda setiap pagi, anda akan mendapati paras susu badan secara konsisten melebihi paras asas sejak dari hari pertama ia naik.- yang ni aku xtaula...

9. Missed period

Sekiranya haid anda teratur sebelumnya dan sekarang ia sudah lewat beberapa hari. Inilah masanya untuk anda menjalani ujian air kencing untuk kehamilan.

Dan akhirnya..

10. Ujian air kencing yang positif

Sekiranya anda sudah beberapa hari ketinggalan haid dan terdapat 2 jaluran pada ujian air kencing, kemungkinan besar anda sudah mengandung. Jumpalah doktor untuk kepastian dan...

Tahniah anda bakal jadi ibu dlm mase 9 bulan lagi...hu3...klo mengandungkan anak yang pertama, hepi nyer paling lain...xsame ngn yg 2nd...prasaan yg xdpt digambarkan...

Sunday, January 30, 2011

Rita Rudaini Sudah Berbaik Dengan Mertua


Syukur alhamdulillah, rse gembira jer dengar berita cenggini. Akhirnya mereka berbaik juga. Jom kite ikuti berita selanjutannyer. Kredit to MStar Online...

PETALING JAYA: Hubungan yang keruh melibatkan pelakon Rita Rudaini Mokhtar,35, dengan keluarga mertuanya kembali jernih apabila kedua-dua pihak sudah menamatkan perselisihan faham yang tercetus hampir tiga tahun lalu.

Peristiwa air mata itu berlaku di Pusat Perubatan Prince Court, Jalan Tun Razak di sini pada malam Khamis lalu apabila suami Rita, Aidil Zafuan,24, membawa ibu dan bapanya Azizah Arshad,58, dan Abdul Radzak Salleh,61, untuk menziarahi cucu mereka, Airit Rayyan Rizqin yang berusia dua tahun di pusat perubatan itu akibat demam panas.

Ketika tiba di pusat perubatan berkenaan, Rita telah meluahkan segala isi hati yang terbuku selama ini sehinggalah kedua-dua pihak bermaaf-maafan bagi menjernihkan segala kekusutan yang terjadi.

“Emak sayangkan Rita. Mak restu perkahwinan Rita dengan Aidil,” kata Azizah sambil memeluk menantunya dengan linangan air mata.

Rita juga turut mencium tangan Abdul Radzak sambil kedua-dua mereka meminta maaf di atas segala masalah yang telah berlaku selama ini.

Detik-detik itu turut disaksikan oleh ahli keluarga kedua-dua belah pihak.

Bukan sahaja bermaaf-maafan malah Rita yang kini mengandung lima bulan anak kedua turut menjemput ibu bapa mertuanya itu melawat cucu mereka di rumahnya di Manjalara, Kuala Lumpur pada masa akan datang.

“Kalau mak dengan ayah rindu dekat Rayyan, boleh datang melawat,” kata Rita yang tentunya berasa lega dengan peristiwa bersejarah itu.

Kedua-dua pihak memanjatkan rasa syukur kerana kekeruhan yang berlaku dapat dijernihkan apabila mereka berjaya menamatkan sengketa yang telah berlaku.

Rita dan Aidil bernikah secara rahsia di Songkhla, Thailand pada bulan Februari 2008 sehingga menimbulkan kekecohan apabila perkahwinan berkenaan tidak mendapat restu keluarga.

Akibat kejadian itu, kedua-dua pihak gagal mencapai persefahaman untuk berdamai sehinggalah ia berpanjangan.

Selain Aidil Zafuan, kembar bintang bola sepak kebangsaan dan Negeri Sembilan tersebut iaitu Zaquan Adha turut memilih artis sebagai isteri apabila bernikah dengan Ayu Raudhah pada 21 Januari lalu.

Thursday, January 27, 2011

Wajah2 Kesayangan Hamba

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you.loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I…I`ll be there for you...
Related Posts with Thumbnails